Kom i gang med Facebook Ads

Du er nok allerede bekendt med Facebook. Det er over 3.5 millioner danskere som aktivt bruger det sociale medie mindst én gang om måned. Men 3 millioner af dem bruger faktisk Facebook hver dag – og ikke nok med det, så opdatereres ens news feed 14 gange dagligt i gennemsnit.

Det er disse tal som gør Facebook til en enormt spændende platform for virksomheder at prøve kræfter med. Flere og flere prøver kræfter med mediet og tænker Facebook ind i deres marketing strategier og medieplaner. Samtidig med dette arbejder Facebook på højtryk for at videreudvikle på deres annonceringsplatform.

Her er en lille guide til hvordan du nemmest kommer i gang med annoncering på Facebook. Det er faktisk ikke særlig svært, da Facebook har et ønske om at gøre det så overskueligt og ligetil, selv for den uøvede.

 

Boost, annonceadministrator eller Power editor

Hvis du allerede er en lille smule bekendt med annoncering på Facebook, så vil du have stødt på udtrykket ”booste opslag på Facebook”. Det er den mest skrabede indgangsvinkel, som tilbyder færrest funktioner du kan pille ved. Men det gør det også til den letteste måde at komme i gang med mediet på. I takt med du bliver mere øvet vil du støde på hhv. annonceadministratoren og power editor. Sidstnævnte er for dem som arbejder med flere annoncer af gangen og ønsker at effektivisere deres tid.

Det der kendetegner alle tre indgangsvinkler til annoncering på Facebook, er at de deler selvfølgelig det samme maskineri bagved. Det betyder at boost-knappen ikke nødvendigvis er dårlig, hvis du bruger den korrekt. Det er en meget vigtig pointe, da flere er af den overbevisning at alle gode annoncer laves enten via. annonceadministratoren eller power editor – hvilket ikke altid er gældende.

 

Boost af opslag – sådan gør du

Det første du skal gøre, er at oprette et opslag på din Facebookside. Herefter har du nemlig mulighed for at trykke på ”Boost opslag”-knappen, som ses herunder:

 

Efter du har klikket på knappen, vil du blive mødt af opsætningen som ses her:

 

Her kan du bl.a. vælge målgruppen, budgettet og varigheden af dit boost. Du vælger blot det som passer din kampagne bedst, og derefter på ”boost” knappen, så starter dit boost om et par timer.

 

Sådan bruger du Facebooks annonceadministrator

Med Facebooks annonceadministrator får du mulighed for selv at skabe, redigere og optimere dine annoncekampagner inden for en webbaseret grænseflade. Men selvom annonceadministratoren giver dig mange muligheder i forhold til at kunne optimere dine kampagner, kan den godt være en anelse besværlig at lære. Derfor får du her en fuld guide til hvordan du bruger Facebooks annonceadministrator.

 

Start din kampagne

For at starte en ny kampagne, skal du trykke på ”Opret annonce” øverst til højre, som dernæst vil tage dig igennem 6 trin.

Trin 1

Noget af det først, du skal tage stilling til er, hvad dit overordnede mål med din kampagne er. Det er vigtigt, at du har gennemtænkt dette grundigt og at du helt præcist ved hvad det er du gerne vil opnå. Eksempelvis ville det være spild af tid at vælge ”Boost opslag”, hvis dit overordnede mål er at få folk fra et link i en annonce over på din website. Derimod bør du i stedet for vælge ”Send folk til dit website”, som dit mål. Så snart dette er på plads, vil det samtidig give anledning til at navngive din kampagne.

Trin 2

Næste trin i processen er, at du skal finde ud af hvem din målgruppe skal være – hvem vil du gerne nå ud til? Her skal du definere forskellige kriterier som alder, køn, sprog, geografi, interesser, behov osv. Din målgruppe kan også være personer, der allerede synes godt om dine side.

Trin 3

I forlængelse af ovenstående trin, skal du her finde ud af, hvor du rent fysisk vil placere din Facebook annonce: Nyheder på mobil, Audience Network, Nyheder på computer eller Højre kolonne på computer. Du kan også bestemme hvorvidt din annonce også skal vises på Instagram og du kan, sidst men ikke mindst bestemme om din annonce skal vises på alle typer af  mobileenheder eller kun skal vises på iOS, Android og lign. Som udgangspunkt er det altid en god idé at vælge: Nyheder på computer og mobil, og evt. Audience Network, da det er disse placeringer, som vi ser bedst resultater på.

Trin 4

Her skal du sætte budgettet og tidsplanen for din kampagne. Først og fremmest skal du vælge en dato for hvornår din kampagne skal starte og slutte. Dernæst skal du så vælge om du vil have et dagsbudget, hvor du sætter et maksimum beløb pr. dag eller om du vil have et overordnet budget for hele din kampagnes levetid, hvor Facebook så selv allokerer beløb til de forskellige dage. Oftest vil Facebook forsøge at allokere det samme beløb til hver dag, men det kan opstå, at der er dage, der er bedre eller dårligere at annoncere på.

Det er selvfølgelig også muligt, at lave en kampagne uden en udløbs dato. Her vil det kun være muligt at sætte et dagligt budget.

Trin 5

I dette trin optimerer du din kampagne. Dette kan du gøre på flere forskellige måder. Det kan enten ske via kliks til website, visninger af annoncen eller unik daglig rækkevidde. Hvis du vælger at optimere din kampagne via visninger af annoncen, kan du få den leveret flere gange til den samme person. Hvis du derimod vælger at optimere din annonce gennem unik rækkevidde, kan den kun vises en gang pr. person.

 

Derudover kan du også vælge hvorvidt du vil bruge manuelle bud eller automatisk bud. Facebook anbefaler, at man starter med at bruge automatisk bud og ser hvordan dette virker. Hvis man ikke følger at man får det optimale ud af dette, kan man altid gå over til manuelt bud.

Trin 6

Nu hvor du har lavet selve annoncesættet, er du klar til at påbegynde selve udformningen af annoncen. Dernæst skal du vælge hvilket annonceformat, du vil bruge. Disse formater kan variere alt efter hvad dit overordnede mål med kampagnen er. Hvis for eksempel dit mål med kampagnen er, at du vil lede folk ind på dit website, så kan man udforme annoncen med enten et billede eller flere billeder. I dette trin er der også mulighed for at se din færdigt udformede annonce inden du udgiver den, således at du er sikker på, at alt er som det skal være. Herefter gemmer du den og udgiver den på startdatoen for din kampagne.

Et lille tip er, at hvis du gerne vil forbedre din annonces performance, så kan du med fordel lave en splittest. Dette er en anden annonce med anden tekst eller billede. På denne måde kan du sammenligne de to annoncer og se hvilken en der performer bedst.

Evaluer på din performance

Når først du har søsat din kampagne, kan du med fordel evaluere på den efterfølgende. Dette kan man også gøre via Facebook annonceadministrator. Når du logger ind, vil du kunne se en liste over dine kampagner med tilhørende kolonner. I disse kolonner kan du vælge ud fra hvilke parametre du gerne vil evaluere på din kampagne. Dette gør du under ”Tilpas kolonne”, hvorefter du vælger det specifikke parameter og tryk så ”Anvend”.

Denne funktion gør, at du altså har mulighed på at måle hvor godt din kampagne har klaret sig på de mange forskellige parametre, som du har at vælge imellem. Dette er ligeledes et rigtig godt værktøj til at kunne forbedre sine annoncer i fremtiden.

 

Om forfatteren

Denne artikel er skrevet af Kristian Larsen, som er teknisk chef i PL & Partners, et officielt Facebook bureau. Kristian er en af de få danskere, som har været inviteret til Facebook’s europæiske hovedkontor, både som deltager ved eksklusive marketingevents, men også som gæstetaler ved et event for Facebook’s største engelske annoncører, hvor han delte ud af sine egne Facebook-strategier.